Voorwaarden
Behandeling vindt plaats vanuit de zogenaamde ‘Generalistische Basis GGz’. Dat betekent dat behandeling, mits verwezen door huisarts of bedrijfsarts, vergoed wordt vanuit de basisverzekering van uw ziektekostenverzekeraar. Uw eigen risico wordt wel belast.
In 2022 is er overgestapt op een andere bekostiging: Het Zorg Prestatie Model (ZPM). Via de link vindt u relevante informatie: https://www.zorgprestatiemodel.nl/shared/content/uploads/2021/11/Patientfolder-zorgprestatiemodel-incl-illustraties-digitale-versie.pdf
Voor 2023 heb ik contracten afgesloten met alle grote verzekeraars (behalve met ENO en RMA). Dat betekent dat u geen omkijken hebt naar de factuur omdat deze rechtstreeks bij uw verzekeraar wordt ingediend. Vraag van tevoren zelf goed na hoe de vergoeding is geregeld omdat u altijd zelf verantwoordelijk bent voor de betaling van uw behandeling.
U betaalt zelf of uw werkgever betaalt?
In deze gevallen wordt na de intake een offerte opgesteld (aantal sessies, prijs per sessie) die aan u of uw werkgever wordt voorgelegd voor akkoord. Indien u zelf betaalt bedragen de kosten €110,- per uur. Voor een werkgever bedragen deze kosten €175,- per uur. Deze kosten zijn vrijgesteld van BTW en bevatten zowel de indirecte als directe tijd.
No show / annuleren
Afspraken die binnen 36 uur worden afgezegd worden geteld. Afmelden kan via mail of telefoon. U ontvangt een automatisch mailbericht ter herinnering aan uw afspraken.
Online consulten
Onder specifieke voorwaarden zijn on-line consulten mogelijk.
Interim, coaching, conflictmanagement
Voor interimopdrachten wordt per opdracht een offerte uitgebracht. In de meeste gevallen zijn deze diensten vrijgesteld van BTW.
Voor coaching wordt per opdracht een offerte uitgebracht op basis van een uurtarief van €175,- per uur directe en indirecte tijd, excl. BTW.
Voor onderwijsdoeleinden wordt apart een offerte opgesteld nadat de scholingsbehoefte in kaart is gebracht.
GGz Kwaliteitsstatuut
Alle aanbieders van GGz dienen een kwaliteitsstatuut te hebben. In het model staat aangegeven wat zorgaanbieders in de GGZ geregeld moeten hebben op het gebied van kwaliteit en verantwoording om curatieve geestelijke gezondheidszorg in het kader van de Zorgverzekeringswet te kunnen verlenen. Het door de zorgaanbieder ingevulde kwaliteitsstatuut borgt dat de zorgaanbieder bewerkstelligt dat de juiste hulp, op de juiste plaats en door de juiste zorgprofessional, binnen een professioneel en kwalitatief verantwoord netwerk, wordt geleverd. De zorgaanbieder bevordert daarmee gepaste zorg.
De Weegschaal B.V. beschikt vanzelfsprekend over een goedgekeurd kwaliteitsstatuut voor de aan de praktijk verbonden regiebehandelaren.
Visitatie
De Weegschaal B.V. is in het bezit van het visitatie certificaat van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). Dat betekent dat de praktijk zich op bewuste en doelgerichte wijze verhoudt tot de professionele standaard.
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
De Weegschaal B.V. hanteert de verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit betekent dat er tijdens de intake en behandeling op verschillende momenten aandacht is voor de thuissituatie.
Als er vragen of zorgen zijn over de veiligheid van een kind/jongere of andere gezinsleden, proberen we samen te kijken hoe hiermee om te gaan en of daarbij ondersteuning geboden en/of georganiseerd kan worden.
Samen met de client en met eventueel naaste(n) wordt dan een plan gemaakt om de veiligheid van alle gezinsleden te waarborgen. Daarbij kan hulp en advies gevraagd worden aan experts bij bijvoorbeeld Veilig Thuis. Als de zorgen blijven bestaan kan een officiële melding bij Veilig Thuis volgen.
Klachtenregeling
De Weegschaal B.V. beschikt over een klachtfunctionaris. U vindt deze in het Kwaliteitstatuut. Klachten of gevoelens van ontevredenheid kunt u in eerste instantie bespreken met uw eigen behandelaar. De ervaring leert dat de meste ontevredenheid in een dialoog kan worden opgelost; De Weegschaal zal zich hiertoe maximaal inspannen. Indien de ontevredenheid voortduurt kunt u een klacht indienen bij de klachtfunctionaris.